torsdag 9 februari 2017

Fönsterrenovering


I går morse kikade äntligen solen in, en liten stund i alla fall! Jag hoppas vi får en vår med många soltimmar.


Jag har plockat ur alla glasen i "köksluckorna" 
Det behövs inte så många verktyg, det som fattas på bilden är en tång som jag använder för att dra ur stiften. Och en speedheater kobra som värmer upp kittet. Linoljekittet har gått lätt att få bort, men så stötte jag på glaskitt, det vita som sitter kvar. Tur i oturen att det bara var tre rutor, hårt som betong!



Sammanlagt blev det 48 munblåsta fönsterglas som jag försiktigt plockat ur och märkt upp.


Fönsterbågar utan glas, nu ska gammal färg skrapas bort, glasas, stiftas, kittas och sedan målas!



 Målade delar till köksskåpen står på tork, lutade mot väggar och möbler. Det är bräder överallt!



Jag har målat med färg från Enetorpet och som alla linoljefärger ska den strykas tunt. Det är en matt linoljeemulsion helt utan lösningsmedel. Det var första gången jag prövade att måla med den, men inte sista! Färgen har jag köpt från Gårdsbutiken 1862 i Smedjebacken. Framöver måste jag göra ett inlägg om den butiken, en upplevelse att besöka!



När jag var till blomsterhandeln för att köpa tulpaner såg jag den här skönheten. Jag blev så överraskad när jag kände på bladen, de är oerhört lätta och liksom svävar!



Jag vet, det här är ingen växt för mig för den får absolut inte torka! Men jag har en strategi, om den står på köksbordet kan jag inte missa om bladen börjar hänga lite. Vad den heter? Ingen aning, det glömde jag som vanligt direkt! Däremot kommer jag ihåg att den förr var vanlig i bröllopsbuketter.

10 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Kära Cia, vilket jobb du gör med fönstren! Men det kommer säkert att bli jättefint, du är duktig och noggrann. Linoljefärg, det är bra det!
Växten stod jag och tittade på i blomsterbutiken igår och ändå minns jag inte vad den heter. Känner också att jag inte kommer att klara att sköta den. Ja, det var en vanlig bukettutfyllnad tidigare.
Nu hoppas jag du bättrar dig och kanske klarar dig utan krycka - och så ska du ha en riktigt fin helg!
Kramar Eva

HWIT BLOGG sa...

Oj vilket jobb, duktig du är! Det kommer att bli fint sen :)
Ja den där blomman är fin, hm, vet inte heller namnet på den men den behöver vatten ofta..lycka till med den!
Ha en fin dag i snöyran...
Kram Titti

Hajan sa...

vilken energi, Du är fantastisk , jag är ju så gammal att
jag förstår inte att Du klarar allt detta.
Jättespännande för oss som bara ser på.
Det kommer att bliva så vackert när allt är klart-
LYCKA TILL, önskar Hajan från vardagsprat

House and Garden by Bia sa...

Oj vilket göra med fönstren !
Så duktig du är, men det blir nog bra ;))
Och fin växt och kruka...gillar den sortens kruka, lite spanskt/italienskt/orientaliskt över den stilen ;)
Ha det gott !
Kram

Vit Hortensia sa...

Om jag inte minns helt fel så heter växten Adiantum.....en av mina favoriter som inte heller jag klarar någon längre tid. Man får njuta så länge den varar.
Så spännande med ett köksprojekt!....men tydligen också en hel del jobb!
Allt gott till dig Cia.
Kram
Birgitta

Solstrimmor sa...

Vilket jobb du gör! Men blir resultatet så bra så är det värt allt slit. Så snygga som de är... ska du verkligen måla dem?

Krukväxten heter Adiantum Fragrans och är mycket tålig, men bara den får vatten! Jag har en som stått på piedestal inne i rummet hela vintern, inte ett blad har jag tagit bort. Låter den dra vatten från en djup tallrik en gång i veckan. Lycka till.

Hoppas du har återhämtat dig skapligt nu. Men nog får du väl hjälp med ditt köksprojekt hoppas jag?

Ha en fin lördag.
Kramar från Eva-Mari

Erikslundsliv sa...

Så fina din luckor ska bli! Det är verkligen ett stort jobb att ta tag i. Vi har renoverat massor med bågar genom åren och det är väl värt jobbet efteråt. Det blir ju så fint och hållbart!
Enetorpets färg har vi också använt, den är bra att måla med tycker jag!
Ha en fin kväll!
Kram, Ann

Meta sa...

Duktiga du som orkar fixa fönster nu fast det är vinter, det skräpar ju ner så mycket. Jag har 6 st kvar till sommaren på kolonin. Det blir säkert fler innan jag är färdig. Det känns så skönt när man vet att det är gjort av en själv. Jobbigt är det men sen kan vi njuta av det vackra.
Jag brukar åxå sätta de blommor som ska ha mycket vatten i köket annars glömmer jag dom.
Ha nu en fin helg
kram Meta

Hajan sa...

Det måste vara Adiantum Gogla på dt får du se.
Häller med alla andra vilket stort jobb du lägger ner,
men tänk så vackert det bliver, jättefint-
Ha,ha i dag är det lite vår i Östergötland 3+ grader
och droppen dripp och droppen drapp.
hälsar Hajan

These are the days sa...

Växten finns här och heter Maidenhair fern. Jungfruhår?