tisdag 31 juli 2012

Från Falurött till Gysingegrått.




Ingen rekommenderade mig att måla grå slamfärg på den röda, men det var värt att pröva. Gissa om jag var orolig att det skulle bli rosa! Det blev det också när jag tog den stora traditionella Falurödspenseln som har lite hård borst. Jag fick fortsätta med den lilla mjuka penseln som jag gjorde testet med. Jag strök två gånger  men en tredje skulle inte vara helt fel. Den röda färgen är borta och det känns mer enhetligt nu när alla verandans väggar är gråa. Ett tag var jag inne på att ha pärlspont på den väggen också men jag ska erkänna att jag är trött på sågspån, nu vill jag bara måla!


Taket återstår och jag har tränat bort lite höjdrädsla så jag borde sätta igång med det, men det är så förbenat tråkigt att kvistlacka. Jag tar nog tag i det till helgen. Någon kanske tycker jag borde ta tag i fönstret också och den som tänker så har helt rätt! Som jag skrev tidigare, det är nackdelen med att mina bilder kan förstoras obarmhärtigt.
Ser ni den fina ljuskronan? Den har jag köpt hos Mig och Alice i Säter. Det är så mysigt när vi tänder alla åtta ljusen i den.

19 kommentarer:

Hulda sa...

Åh, så flott det blir! Den grå fargen er nydelig, og passer så godt. Herlig lysekrone, og så fine gamle møbler. :) Likte så godt vinduet også. Nydelig bur som står ved vinduet.

Norregård sa...

Klart du skulle måla väggen grå!!!
Superfint:))

Kram M

Tina sa...

Klart snyggare!!
Bra val och hur snyggt som helst..

kram

Cat sa...

Vilken förvandling, jättefint med det gråa. Ser det framför mig med vitt tak sen, mmmm vilken lycka att sitta därute :D

Ha de gott. Kram, Catarina

Mor Inger`s hus sa...

Ble jo kjempefint.
Har du malt verandaen i grått og resten av huset er fortsatt rødt?

Har noe av samme dillemmaet her hos meg.

:) Inger

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så fint det ble med grå vegger ! Nydelig lysekrone du har også. Klem

A House With A View sa...

Precis huuuuuur fint som helst!! Och vilket vackert rum med höjd till taket! Kommer bli kanon med lite färg på det:) Och ljuskronan är ju verkligen pricken över i:et!!!

Kraaaaaaaaaaaaam aka

kavallinskan sa...

Blev ju superfint med grått!
kram

Cajsas Faster sa...

Det blev snyggt! Tack för idén:)

Kram Marie

lisashus sa...

Vilken enorm skillnad det blir och slamfärg som slamfärg - det borde ju gå tycker man! Man jag förstår resonemanget med rätt pensel...!

Underbar lampkrona!
Lisa

Kristina sa...

Ja, jag ser den vackra ljuskronan, underbar! Vad fint det blev med det gråa, du gjorde rätt i att prova! Du har en underbar veranda! Ja, det där med fönster är ju ett aber. Vi lyckades få fatt i en pensionär som älskar att skrapa, kitta och måla fönster. Så nu slapp jag det, så befriande!! Det blir stor skillnad när fönsterna blir fina.
Förstår att du drar dig för att kvistlacka, och särskilt ett tak. Finns det inte färg med kvistlack i nuförtiden? Fast du kanske vill ha nån annan sorts färg.
Vilka magiska bilder du visar från australien! Och din lilla torgvagn är så fin!
Ha det så gott Cia!
Stor kram från värmland!

Mina Gouldsamadiner sa...

Åååh JÄDRAR sicken snygg ljuskrona!!!
Så mkt härliga grejer du har därute precis i min smak.
Och så DUKTIG du är på att fixa och greja.Jag bugar mig.Önskar jag vore sådär händig.
Och du GRÅTT är snyggt...
Kram på dig
//Kicki

Tinas bo sa...

Mycket snyggare nu!! :))
Härlig grå färg... :)

Kram Tina

Hanna sa...

så fint det blev.
Kram
HAnna

Vitspets sa...

Åhh så fint det blev och vilken skillnad ...
Ditt slagbord är sååå fint !
Önskar dig en trevlig helg
Kram Karina och Spöket

Lily sa...

Så fint du har det!! Ljuskronan är underbar.
Kram Lily

Elin sa...

Nyfiken på hur den grå färgen stod sig med tiden! Blev det rosa igen? Röda genomsläpp?

G:a Affären sa...

Hej Elin!

Färgen är fortfarande grå!
Jag hade en kort tid ett takläckage, rikligt med regnvatten rann nedför den grå väggen men den förblev grå.
Inget rött eller rosa!

Mix och Max sa...

Hejsan! Så himla fint!! Jag är precis i startgroparna med att måla om vårt faluröd hus till gysingegrått. Har beställt en provburk då de flesta målare sagt precis som du skrev. Att det inte skulle bli bra. Men vad gjorde du för förarbete? På gysinges sida står det ju att man ska vattna, sen tvätta med målartvätt och borsta huset innan man målar, men jag pratade med en återförsäljare som sa att det räckte att borsta och ev måla två ggr. Hur gjorde du? Mvh Caroline