lördag 26 mars 2016

Påsk!


Det här är vad jag åstadkommit i påskpynt. Efter en tid med alltför mycket arbete har jag först idag hämtat igen mig.


En kollega uppmuntrade mig med en liten fin present innan vi gick på lov. Så passande med en liten symaskin! 
Men, även om jag är textillärare så är det inte bara det jag arbetar med. Mycket energi går till de elever som känner att vuxenvärlden svikit dem. De står med ett ben in i tonåren men vill inte, de är vilsna, ledsna och rädda. De behöver bli sedda med närvarande vuxna, både på skoltid men framförallt där hemma. Jag önskar föräldrar bättre förstod hur oerhört viktiga de är!

Internet har krånglat och när det väl fungerade började jag hetsklicka, nu känner jag inte igen min dator och har svårt att hitta det jag behöver. Ett under att jag kunde göra ett inlägg!

Önskar er en God fortsättning på Påsken!

22 kommentarer:

Unknown sa...

The first photo is wonderful!
Happy Easter!

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Det var en søt liten symaskin det ! Jeg tenker at du er en god lærer som ser den enkelte elev , det trenger de. Det er mange barn og unge som sliter , og det er veldig trist. God påskeaften til deg og du , ja den påskepynten holder den ...så fin krukke ! Klem

Vardag och flärd sa...

Vännen, du lovade dig själv att inte jobba så mycket! Men ett jobb med ungdomar som är vilsna är så viktigt och det kan man ge nästan hur mycket tid om helst, dock är det ett jobb som tar på krafterna, all heder åt dig!
Datorer och internet är en krångelvärld!
Fortsatt fin påsk och gör något kul!
Kramar Eva

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Har själv en grabb som är 20 och en dotter som snart fyller 16 och jag tycker synd om dem. De känner press från alla håll och kanter; skola, omgivning, samhället, sig själva.. ja det är ingen lätt fas i livet och jag är finns där som stöd så mycket som de vill men i bland vill de prata med någon utomstående och då är jag så tacksam, för de som kan finnas där för dem.
Ett jobb som innefattar tar mycket kraft från en (jobbar själv i hemtjänsten) men man får i regel mycket tillbaks också men jag har min trädgård där jag "laddar batterierna" och jag tror att du också har en "laddnings station" någonstans.
Ta hand om dig och ha en fortsatt fin helg :)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag tror att det är jobbigt att vara ung idag och det är viktigt att det finns vuxna som lyssnar och stöttar.

Glad Påsk!
Kram,
Regina

Cat sa...

Det är verkligen tragiskt att så många ungdomar lever utan att synas och får stöttning av oss vuxna. Det är ett jätteviktigt jobb du och många av dina kollegor gör, men du måste samtidigt vara rädd om dig.
Ha de riktigt gott. Kram, Catarina

Erikslundsliv sa...

Om jag vore tonåring idag så hade jag velat ha dig som lärare! Du är så varm, snäll och go' och jag är säker på att du gör allt du kan för att dina elever ska må bra. Inte all personal i skolan som tänker som du. Jag förstår att det tar tid och kraft att jobba som du gör, kom ihåg att tänka på dig själv också!
Jag gillar verkligen din urna, det har jag ju sagt förut men den är verkligen toksnygg!
Ha det fint och vila lite nu när det är lov!
Kram, Ann

Margareta sa...

Din urna är så vacker.Stabil och enkel. Med fina ,kanske ömtåliga ägg.Men dom ligger mjukt i mossan.

Förstår att det är tufft att vara lärare idag.Så många elever som behöver bli sedda och hjälpta att orka gå vidare.Det är klart att hemmet har en stor betydelse,men sviktar det där ,så är ju skolan kanske tryggheten.....

En annan energislukare är ju när datorn inte fungerar.Även om det är på ett annat plan.Jag har fått hjälp med mitt nätverk ,så nu fungerar det här.

Önskar dig en skön fortsättning på påsken och kanske lite påsklov sen..
Kram Margareta

lisashus sa...

Det betyder mycket med en liten uppmuntran, när det är lite kämpigt!
Jag förstår precis vad du talar om och minns dilemman man hade med många olyckliga elever, och det är lätt att engagera sej i dem! Det handlar ju inte bara om det ämna man undervisar i - så mycket annat också! Ni är beundransvärda och jätteviktiga som orkar!

Hoppas att du finner lite ro och vila under påsklovet!

Kramar
Lisa

Meta sa...

Så härligt att höra dig. Att du bryr dig om de barnen. De har ett långt och krångligt liv framför sig, får de en extra kick i början brukar det gå bra för dom alla. Påsken är snart över ni kanske har lov efter sm vi. Jag har två barnbarn här så nu är det ingen rast och ro.
Ha det gott på Annandagen
Kram Meta

House and Garden by Bia sa...

Ja nu är påsken snart över men jag önskar dej en fin annandags påsk i morgon !!
Hoppas påsken varit bra ;)
Kram bia

Vit Hortensia sa...

Mitt påskpyntande höll sig verkligen på en miniminivå i år, men påsk blev det i alla fall :)
Har hört många lärare som uttrycker just det att en lärarroll idag inte bara innebär ett lärande i det ämne man är utbildad för. Pressen över allt man ska hinna med som lärare och alla man ska finnas till hands för blir tung att bära när tiden inte riktigt vill räcka till och skolhälsovården verkar vara under dimensionerad på de flesta skolor.
Är själv så tacksam för de stöttande lärare som fanns runt min yngsta son efter mobbning på högstadiet. Även om vi som föräldrar stöttade allt vi kunde, jag fanns till och med på plats i skolan under perioder, så måste ju också skolan ta sitt ansvar för den miljö som finns där vilket tyvärr inte alltid sker.
Heja underbara du som finns där för dina elever, men se också till att tanka din egen energidepå så du själv mår bra!
Hjärtliga kramar till dig <3
Birgitta

Snäckskalsdalen. sa...

Den påskpyntningen tycker jag var alldeles förträffligt lagom!
Oh, du arbetar med ungdomar lite extra så där, det måste finnas hur mycket som helst att göra. Man är så tacksam att man haft den uppväxt man haft när man hör hur många haft det, det är så svårt att förstå vad som egentligen hänt, att ingen orkat engagera sig i dess ungdomar. Och det börjar väl inte när dom så att säga blivit ungdomar, det är väl långt tillbaka i deras liv....Att göra en insats för dessa barn och ungdomar måste kännas oerhört tillfredsställande! Heder, stor heder åt dig!
Agneta kram

Solstrimmor sa...

Beundrar ditt engagemang för ungdomarna. Du behövs i vår allt trassligare värld. Hoppas att din påskhelg blev vilsam och rogivande, kanske nästan lika härlig som min?

Ha en fin fortsättning på sista marsveckan.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Underbar bild och klart man inte hinner med allt...
Ja jag kan också få till det mesta med min dator ha ha! Vadå vänta?!
Ha en fin onsdag...
Kram från Titti

Marie maräng sa...

Tycker din fina urna med ägg är ett alldeles ypperligt fint påskpynt!
Hos mig blev det inte heller mycket pyntat och i sista stund.

Det låter som att du har en viktig roll för ungdomarna! Det är GULD VÄRT tycker jag att någon engagerar sig för dem! Det är inte lätt tid eller värld som dom har.

Hoppas du fått chans till lite vila och återhämtning oxå.

Ha de gott!
Kram Marie

Fia sa...

Känner igen det där från skolans värld, ibland är vi allt annat än regelrätta pedagoger...! Det är inte så många som lyssnar på dagens barn och unga, det är aktiviteter hit och dit och mycket egentid för föräldrarna. Barnen är ju det viktigaste vi har, de behöver bli sedda och hörda. Men visst blir man trött. Förstår att du prioriterade vila istället för pyssel. Men fin kruka iallafall:) Kram fia

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Hei ! Går det bra her ?? Fin ny uke til deg ! Klem

Solstrimmor sa...

Saknar dig! Hoppas du har det bra?

Kramar från Eva-Mari

Maggi sa...

Här är en till som tassar in titt som tätt och undrar vart du tagit vägen? Å andra sidan förstår jag (och förmodligen alla andra också) att om det blir för mycket på någon front, så är nog bloggen det första som stryker från prio-listan. Önskar dig ändå en skön vår och framförallt en sommar att vila ut och ta igen dig!
Been there, done that - sköt om dig. Kram!

Vit Hortensia sa...

Vill också tala om att jag tänker på dig och saknar dig! Bloggandet ska vara ett nöje och inte ett tvång, men rent egoistiskt hoppas jag att du inte slutat blogga helt utan bara tagit en paus :)
Underbara dagar önskar jag dig!
Kram
Birgitta

Hajan sa...

Förstår att Du tappat luste, och det är inte bara Du, många fler.
Jag har också svårt att klämma ur mig något, men så dyker det upp något som jag vill förmedla.

Välkommen tillbaka när Du känner för det.
kram från Vardagsprat