söndag 11 mars 2012

Provdockor.




Att jag är svag för provdockor kanske ni redan vet, förutom att de är vackra är de praktiska att hänga eller slänga kläder på. När man syr är det en fördel om de är i rätt storlek, förr gjordes en docka för varje storlek medan dagens provdockor kan justeras till önskad storlek. Den svarta dockan är äldst och visar på ett kroppsideal med jättesmal midja och utslätad byst som liksom tappat bort sig.
Bilderna med korsetterna har någon kanske sett tidigare från ett inlägg i höstas.
Idag mår jag riktigt bra och klev upp tidigt för jag hade bestämt mig - den gamla överblivna soffan ska bort. Nu håller jag på att plocka isär den för att kunna forsla bort den i bilen, där rök ett träningspass med släpkärra....vad som blev kvar av soffan får ni se en annan dag.
Skön söndag till oss alla,
/Cia

11 kommentarer:

Chokladvillan 1910 sa...

Ja, det är härligt med gamla provdockor, så charmiga & praktiska ;) Vilken fin spegel jag ser i bakgrunden !!!!
Ha en härlig söndag !
Kram Anki

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den bilden när dockorna speglar sig glömmer jag aldrig, superfin!! Du har jättefina provdockor.
Kramar
AnnaMaria

Tinas bo sa...

Jag har ju oxå dille på provdockor!! :)Kan inte få nog... :))
Tycker de är såå vackra!!
Synd att de oftast blir så dyra, men å andra sidan förstår jag det..

Dina Madamer är underbara!!!

Ha en fin söndag
Kram Tina

lisashus sa...

Så läckert det är med provdockor och så många användningsområden att hänga både kläder och smycken på! Jättefint med de gamla snörliven...! Tala om nostalgi!

Det låter spännande med gamla soffan!
Lisa

Vitspets sa...

Jag önskar mig en gammal provdocka
Så fina bilder vännen ..
Det låter spännande med soffan !
Kram Karina

Mariette sa...

En provdocka på fot skulle jag också vilja ha, både snygga och praktiska.

Har ett gnistskydd i butiken som jag funderar på att ta hem...

Här är gudagott att vara ! sa...

Skulle också hemskt gärna ha en provdocka hos mej...Men var hittar man sådana ?! Dina korsettdockor är underbara ♥ Du har verkligen en skattgömma hemma !
- Härligt att du känner dej piggare nu. Ha det gott! Kram / Anneli ♥

Viola sa...

Sp fina...du skulle bara veta vad jag gjorde igår...slog sänder min som jag hade som skylt i butiken...ramlade en kartong på den...var gjord i någon slags gipsmassa och gick i 1000 bitar..blev många fula ord :( ha de, kram

Vintage House sa...

Gamla provdockor är så vackert och den svarta är ljuvligt....
kram
sandra

Fågel Blå sa...

Underbara bilder från dej!!!
Älskar den sista bilden!!!
Ha en fin vecka
Kramar Kathrine

Designe sa...

Oj, så vackert! Så effektfull den nedersta bilden är..som två personer som speglar sig!:) Underbart! Ha en fin dag! Kram :)