fredag 20 juli 2012

Hemma!



Mina tjejer kom hem i tisdags och gissa vad som var med! Jo, toaletten som jag fick som sen födelsedagspresent.
På Zurich flygplats gick allt bra med lovord om specialfrakt. Vad får de se! Paketet ramlar av transportbandet på väg in i flygplanet, tjejerna sitter förtvivlad och filmar allt med mobilen!
Väl på Arlanda skulle den inte komma på rullbandet bland väskorna, det var de garanterade. Den skulle komma via en sidodörr med personal. Paketet kom naturligtvis på rullbandet bland en massa tunga väskor! Vadå specialfrakt?
Tjejerna hjälptes åt till tåget med paketet innan deras vägar skiljdes. Upp på tåget, av tåget på grund av elfel och tågvärden kunde inte hjälpa till för han hade ont i ryggen. In i en buss med paketet, av bussen lite senare. På tåget igen och nu fick hon fick hjälp av lokföraren. In i bilen med min hjälp och slutligen in i huset. Suck!


Både jag och min dotter stirrade på varandra av fasa, vi hörde skrammel av lösa delar inifrån kartongen! Jag ville inte veta, än mindre se. Det hade tagit dem nästan två timmar att göra paketet så det tog henne en evighet att öppna. Så hörde jag henne tillslut jubla! Det var stora sjok av kalkavlagringar som skramlade runt i stolen. Åhh så lättade och glada vi blev!


Där vattnet kommer ner är den formad som en mussla. Den är dekorerad med bårder, blomrankor och fåglar, så vacker! Asian Pheasant känner vi igen som motiv på porslin som var populär från den tiden. Den här vackra skapelsen är gjord någon gång mellan 1864 och 1904! Den är signerad Brown-Westhead-Moore som tillverkade handmålade viktorianska handfat och toalettstolar.

Tack mina finaste tjejer för den vackra presenten!


Det är en så kallad högspolande toalett och jag har redan kollat varifrån jag kan köpa cistern, rör och sittring. Efter rengöring var jag ivrig att sätta till lite tänkta tillbehör, som det gamla Gustavianska skåpet från Vita Novum och en toalettrulle så klart!


Måste bara visa er hur perfekt tvålfatet från Kathrine, Fågel Blå passar till. Mina stora projekt startar alltid så här, nu har jag badkar, klocka, handfat, tvålfat, toalett och jag är överlycklig!


Men, det dröjer kanske flera år innan allt är på plats, jag sitter och bloggar i det utrymmet som en dag ska bli badrum. Det är flera större projekt som måste prioriteras innan.

Verandan startade jag med att samla fönster och dörrar, den måste göras helt klar nu, bara det blir målarväder!

Önskar Er en fin helg!

30 kommentarer:

Cat sa...

Så underbar!!!!! Jag förstår att du är lycklig (vem skulle inte vara det ;)). Det kommer att bli helt ljuvligt när det blir klart.
Ha de gott. Kram, Catarina

Norrfrids Eija sa...

Men jösses vilken porslinssamling, tänk att du hittade en toalett som matchade tvättfatet och inte tvärtom!
Den som väntar på något gott....

Tinas bo sa...

Men guuuud vilken vacker toalett!!!
Och kan tänka mig att hjärtat satt i halsgropen när ni packade upp den...
Vad skönt att det gick bra.. :)
Helt underbar present...:))

och dina passande porslinssaker är ju bara såååå vackra och passar helt perfekt tillsammans!
Du kommer att få ett fantastiskt badrum!!!

Ha en underbar helg
Kram Tina

Fröken Tindra sa...

Wow, en så´n grej! Att hitta en så´n fin toalett. Och vilken himla tur att den var hel! Dålig service tycker jag att hantera den så.
Kram!

Cajsas Faster sa...

Men käre tid så himla häftiga saker det finns!
Så himla snyggt det kommer bli!
Du kommer inte vilja gå därifrån...

TRevlig helg, Marie

Stina sa...

Så vackert. Inte klokt.;-) Kram

Mina Gouldsamadiner sa...

Ojojojojojoj så jääädra snygg!!! Och tvättfatet till passade ju så jäkla bra. Jättesnyggt mönster,dom kunde allt victorianerna.Fint bara som dekoration tycker jag.Ska du verkligen "skita" i den där fina tingesten.Lucky you och stort grattis att du fick hem den...
Kram Kicki

Nina sa...

Nu är även jag lycklig! Och vet du vad, jag är nog så himla lik dej när det kommer till projekt och smak!!!! Åååå vad jag är glad att jag hittat dej och din blogg!
Kram!!!

Unknown sa...

Din nya gamla toastol är verkligen skitsnygg!
Det kommer att bli ett ställe som inbjuder till långsittning!
Ha det bra! Kram!

Chokladvillan 1910 sa...

Åh, vad läcker ! Gillar skarpt ! *avis* Det var en resa den var med om, tur att det slutade lyckligt ;)
Allt är så fint & charmigt så.
Ha en härlig helg ! Här regnar det såklart...
Kram Anki

Lilla Blanka sa...

Hej fina Cia!

Vilken fantastisk toalett, otroligt vacker!
Men hu vilken nervkittlande resa den fick... Ojojoj vilken tur att den klarade sig hel!

Kram och ha en fin helg!
Mia

LissasVita sa...

Oj så vacker ,det arbetet lönade sig verkligen ..trots allt trubbel på vägen....Mycket tjusig!! Kramen Lisbeth

annika sa...

Puuuhhh! Vilken tur att den vackra porslinstoan var hel. Vilket slit att få hem den. De var envisa dina döttrar.

annika

Vitspets sa...

Vilken resa med en toastol :-) :-)
Vilken tur att du har så snälla döttrar som tänkar på sin mamma
Så himla fin och Charmig toastol
tur den var hel
Kram Karina

Fågel Blå sa...

Hej MIn vän!
Åhh så vackert kan knappt tro mina ögon vilken samling,tur att den var hel, förstår att det var en rysare..
Nu hade du tur,, och vilka goa tjejer du har,,
Förstår att du är lycklig!
Ha en fin Helg
Kramar Kathrine

Solstrimmor sa...

Hur ofta kan man hitta en sån juvel? Så jätteroligt att få den installerad! Och du har redan saker som passar till! Skåpet är så själfullt och vackert...

Kramar Eva-Mari

Norregård sa...

Kommer bli finaste badrummet!!!
Vilken present....

Ha en skön lördag:)
Kram Malin

gamla skolan sa...

Men tänk att en toalett kan vara så vacker !!!! Och tänk att den höll för alla påfrestningarna . Vilken lycka !
Önskar dig en fin helg !
Kramar // Susanne ♥

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jösses, vilken resa, och vilken pärs och packa upp. Men glädjen när den var hel kan jag känna ända hit. Toastolen är otroligt läcker, sen har du ju så fina saker till. Pall, skåp och tvålkopp, så himla fint! Och en stor guldstjärna till dina tjejer.
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Underbar! Vilken färgmatchning på sista bilden, jag ryser av vällust:)Du kan konsten att skapa något vackert av väl valda delar och vilka tjejer sen!! Befriande fritt från vitt dessutom...
Skorpan

Sara sa...

Den vackraste toaletten jag har sett! Helt otrolig. Passar perfekt med det andra. Vilken tur att den klarade den omtumlande resan hem till dig :)

Made in Persbo...Carina sa...

Oj kära nån vilken resa för väninnorna och toastolen! Vilken tur att det slutade lyckligt och tänk så ni kan skratta åt denna toaletts resa i framtiden!

Kramar, Carina

Lövbacka sa...

Vilken fin toalett! En dröm! Och vilka tjejer som tog den med hem på flyget! Ha det gott! Pernilla

Tina sa...

Vilken strapats men väl värt varenda sekund, enligt mig. Vilken tur att det var kalkavlagringar som lät och inget annat!
Ditt skåp skulle jag vilja ha, så vackert!

kramar

Snäckskalsdalen. sa...

Och jag spinner vidare på ditt tidigare inlägg: Skitsnygg!!

Men vilken pärs och så rart gjort av döttrarna och vilken tur att den höll trots allt.

Agneta

Yvonne sa...

E har då samma öga för fina saker som du. Tänk att hon hittade toalettstolen och att dom kunde frakta den hela vägen hem till dej. Dom är helt fantastiska.
Tänk att dom gjorde så fint porslin både på toalettstolen och ditt underbara handfat. Lucky You!
Hälsningar Yvonne

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Å sååå nydelig den er , vet ikke helt hva jeg skal kalle den ...do høres jo feil ut. Helt skjønn i farger og mønster ! Du har så god smak og gjør det så spesielt fint. Klem

Marie sa...

Vilken fantastiskt vacker toalett, vilken present!!!!

Kram Kram
Marie

Vita Novum sa...

Åh Vad fint det blev! Roligt att se det söta lilla skåpet på plats också. Ditt hem är verkligen underbart. Du är duktig och har mycket bra smak. Kram från mig och Chico

an angel at my table sa...

Vilken resa!! Men det var det värt. Ditt badrum kommer att bli något helt fantastiskt.

Allt gott Mari