söndag 30 juni 2013

Lerfat, igen.


I helgen var jag till Hedemora för att köpa mer linoljefärg och en ny pensel, här duger inte vilken pensel som helst! Det underlättar verkligen när en pensel har rätt bredd och håller färg. 
Det var gott om loppisskyltar efter vägen. Det första besöket blev kort, bara en massa skräp. Vid det andra fann jag de här fina lerfaten! Till ett bra pris också och jag åkte nöjd hemåt.


Det högra är riktigt gammalt och zinkat. Tack Agneta, Snäckskalsdalen som lärt mig den benämningen. Fatet tänker jag använda när jag tvättar och sköljer potatisen. Löken hamnade i det andra.


Annars målar jag rödfärg mellan regndropparna, det är inte så mycket kvar nu. Det blir många turer mellan ute och inne, där norpar jag på persiljan och luktar på schersminen, som fick vatten!


Så var det en sak till, jag försöker få ihop två saker till en men det har krånglat. I nästa inlägg visar jag det, vare sig jag får ihop det eller inte.

Tack för era generösa kommentarer i förra inlägget!

Önskar er en fin afton. (Tycker den benämningen är mycket finare än kväll.)

20 kommentarer:

Tinas bo sa...

Superfina lerfat!!!

Kul att hitta loppisar utmed vägen... :)

Ha en fin afton du med
Kramar Tina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Goder afton
Så fina fat, jag trodde det gula var jättegammalt innan jag läste texten. Bägge var fina fynd.
Kramar
AnnaMaria

Vardag och flärd sa...

Härliga fat! Skulle gärna ha ett som det gula till nypotatisen!
Ha en fin afton och en fin ny vecka!
Kramar Eva

Vitspets sa...

Vilka fina loppisfynd alltid kul när man hittar nåt man vill ha .
Kram Karina

Anonym sa...

Håhå, här blir inte mycket gjort en dag som denna, på tok för hett ute - rena tropikerna:) Så vackra fat!
Skorpan

Prinsessorna på Bellevue sa...

Vilka superfynd! Jättevackra fat och bilden längst ner... Vad är det för snyggt?

Kraam
Petronella

Odensvi gård sa...

Precis en sån spillkum har jag. Jag fick den för ganska många år sedan av min syster som alltid haft ögon för det vackra. Att få skölja potatisi något så vackert och älskat gör det hela ännu bättre.
Ha fortsatt sköna sommardagar...

Ett ögonblick sa...

God afton! det låter fint, lite högtidligt.
Mycket vackra lerfat och en underbar gul färg på det högra.

Ang. sydvästen, vi kanske ska göra den trendig igen;)) för det är verkligen en superbra uppfinning.

Må så gott!!
kram lisamaja

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Helt klart ... en fin aften høres jo bare finere ut en god kveld , så sant ! Koselige fat du har fått tak i der ja. Jeg misunner deg virkelig alle de koselige loppisene langs veien. Her finnes ikke sånt i det hele tatt, desverre. Det blir spennende med neste innlegg ja... God mandag til deg ! Klem

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilka härliga fynd du har gjort, de faten är såå vackra !! Himmel så roligt det är med loppis fynd, jag var på loppis igår o fyndade jag också, sånt som jag inte alls visste att jag behövde..fniss..men så är det ju man hittar alltid något..
Kraaam Anette
P.s Vad flitig du är med penseln, kommer att bli fint

Jenny sa...

Vilka fina fynd, och användbara dessutom!

Ha en bra vecka nu,
Jenny

Solstrimmor sa...

Vackra själfulla fat, speciellt potatisfatet med lagningarna tilltalar mig! Så vacker gul färg det har.
Spännande med två-saker-i-ett??

Sommarkram till dig!
Eva-Mari, som spanar efter gammal knoppbräda just nu.

Hajan sa...

Du har så rätt, afton låter lite
mer seriöst.
Visst är lerfaten fina.


kram

Viola sa...

Visst är det vackert med gamla lerfat, och på tal om den vilde labradoren..har ju haft 4 innan...valptag försvinner aldrig när man har denna ras men dom kan ju vara måttliga :) ha en fin dag, kram

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Hei du ! Ja for du tar vare på de gammle vinduene du ??? Ja de er jo så kalde , men så fiine med bølgete glass !!! Ja men det er greit , da har du god tid på å gjøre i stand gjestesengen til jeg kommer neste sommer ;) God solskinnsdag til deg ! Klem klem

Fågel Blå sa...

Don dära lerfaten var fina!
Härliga bilder!
Tack för kommenataren den värmer!
Kramar Kathrine

VisaLiza sa...

Tjusiga fat! Verkligen kul när man hittar fina loppisfynd. Kramar Liza

Tidevarf sa...

Vilka fina fynd och det gula fatet är bara så läckert.
Mycket lantligt och fint.

Kram
Anneli

Eva sa...

Härliga loppisfynd! Det gula fatet är underbart. Undrar var det har använts...

Kram, Eva

Erika Åberg sa...

Wow! Det gula var ju HELT ljuvligt! Grattis till två fina fynd!