onsdag 22 oktober 2014

Gammalt är oftast vackrare.




Måttbandets historia är inte särskilt lång. Det första graderade måttbandet gjordes omkring 1800 och cirka tio år senare infördes centimeterbandet i Frankrike.


Nålfat däremot vet jag inte hur gamla de kan vara, det här vackra i rokokostil kommer från Fågel Blå. 
Ullsaxen är urgammal, ett par hundra år före Kristus! Men på bilden är det en helt vanlig sax.


När jag gör något handarbete ska materialet vara av bra kvalitét, att redskapen sedan är vackra gör bara det hela roligare.

Ha det bra!


14 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Redskapen var vackrare förr. Så är det helt enkelt! Jag har kvar min mammas måttstock som hon använde som sömmerska, den är så sliten och fin och jag använder den. Och jag har en gammal nåldyna som jag har fått laga lite men det är roligt att använda gamla fina redskap, det håller jag med om.
Ha det fint, vännen!
Kramar Eva

Vit Hortensia sa...

Vilket vackert nålfat!
Känner igen modellen på saxen och konstaterar att jag har en likadan (fast lite mindre) till försäljning i butiken. Den saxen är från vår Dalagård. Så fint med gamla bruksföremål!
Varma kramar
Birgitta

Fågel Blå sa...

Håller med dej om att gammalt är vackert,
så charmiga bilder och tack för att du nämner mej,
blir så glad,
fin Kväll till dej
Kram Kathrine

Meta sa...

Visst är det så. Förr la man ner lika mycket jobb på att ha fina verktyg som att göra fina saker med dom.
Snart ses vi
Ha ett fint slut på veckan
kram Meta

Huset bakom lindarna sa...

Håller med dej! Och de var mycket rejälare också. Min mans farfar var skräddare av den gamla sorten. När vi på en loppis hittade en riktigt gammal skräddarsax då fick den följa med hem. Det är den största sax vi har, men den fungerar hur bra som helst.
Ditt nålfat är jättefint!
Kram/Finas mammis

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så vakkert nålfat da ! Det var nytt for meg at de brukte nålfat . God kveld til deg ! Klem

Här är gudagott att vara ! sa...

Visst njuter man över att se dessa gamla redskap. Dom bär inte bara på en historia utan är också unika konstverk.
Och det är oftast dom där vardagsföremålen som har en speciell plats i mitt hjärta.
Varma kramar / Anneli

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är allt en väldig skillnad på gamla saxar och nya, din är ju vacker. Kan ligga framme utan och skämmas för sig. Min med orange plasthandtag ligger inte framme!!
Kramar/AM

HWIT BLOGG sa...

Ja det känns som om man la lite mer på detaljer förr, tänk att en enkel sax och ett nålfat kan vara såååå vackert!
Varm höstkram till dig,
Titti

Snäckskalsdalen. sa...

Jag blir så full i skratt när jag ser ditt fina nålfat! Alltså, skratt är kanske inte riktigt på rätt plats, men jag har ett nålfat som fanns hos en sömmerska som min farmor anlitade och när min pappa var en pojk och skulle få sina kostymer sydda där och han var tvungen att kliva upp på ett bord och stå där medan sömmerskan provade in, då blev den där lilla foten på pappa så otålig att den sprätte till och sparkade det där nålfatet i golvet. Det hände inte endast en gång......nålfatet jag har är väldigt trasigt kan jag säga! Men det är kul att ha det!
Agneta kram

Cat sa...

Redskapen för hantverk var klart vackrare förr, inte undra på att vi fortfarande älskar dem och kopplar så mycket minnen på dem.
Ha de gott. Kram, Catarina

Jenny sa...

Nålfat har jag aldrig sett, eller så har jag inte vetat att det var ett sånt, så vackert!

/Jenny

House and Garden by Bia sa...

Oj så vackert nålfat...själv syr jag aldrig tyvärr ;(....men jag önskar dej en trevlig och fin helg;)
Kram bia

Bitte sa...

Ja, visst gör det allting roligare om redskapen är vackra också! :-) Nålfatet är helt underbart, måttbandet likaså. Jag såg ett antikt måttband för ett tag sedan men var dum nog att inte norpa åt mig det på en gång, så det var någon annan som köpte det. Grrr! :-)

Många kramar
Bitte