onsdag 30 juli 2014

Marmelad, saft och hundar.



Vinbären börjar mogna och jag har gjort en god marmelad som även innehåller vanilj och spansk peppar. Det är Leilas variant på fikonmarmelad.


Flugorna är helt hysteriska och lyckas hela tiden smita in. Är det något jag avskyr så är det flugor! Flugnäten blir räddningen.


Efter jag tipsat om rosensaft kom ägaren till världens rosallé med en flaska. Den är både god och vacker! Själv gillar jag svag saft, den i kannan är outspädd. 



Hon har två ljuvliga personligheter som bodde hos oss några dagar när de var bortresta. Så härligt att få låna dem!



Men det blev problem, så snart hundarna blev själva rymde den här luringen hit, två dagar i rad. Det är inte alls bra och vägen hit är den största faran. 
Nu håller jag tummarna att han med hjälp av elstängsel håller sig hemma, men grinden och dörren står öppen här, i fall att....
Det är 40 km genom byn, skulle ni hålla det?

Sommarhälsning från mig och katten!

Neej, nu kom rymlingen hit igen.....! Lite skamsen men ändå glad och kroppen böjd som en ostbåge.

Och samma sak händer idag igen, hur kommer han igenom stängslet som toppats med el?






12 kommentarer:

Vit Hortensia sa...

Det sägs att det är hunden som hittar sin husse, eller matte. Känns som om den här härliga hunden har hittat dig :)
Visst är det gott med hemlagade produkter! Jag gjorde saft på rabarber/jordgubbar. Den har gått åt i värmen!
Sommarkram
Birgitta

Tinas bo sa...

Mmmmums med vinbärsmarmelad :)
Supersnygga flugnät!!

Inte kul med rymlingar..
Skönt att han kom hem igen :)

Ha det gott
Kraam
Tina

HWIT BLOGG sa...

Ohh den där fikonmarmeladen blir jag sugen på att göra, älskar fikonmarmelad till ost!
Som vanligt härliga bilder, du verkar ha fullt upp i sommarvärmen...
Sommarkram,
Titti

Meta sa...

Oj då han måste känna sig hemma hos dig det kanske blir din nästa hund. För den kan väl inte få slita så för att få träffa dig.
Rosensaft låter spännande skulle kanske prova nästa år. marmelad går det år massor här.
Ha ett skönt slut på veckan
Kram Meta

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, så ledsen jag läste att Leodin fått lämna den här världen. Vi har gått igenom det flera gånger och det är så fruktansvärt ledsamt och man hör dom och man ser dom och dom andas intill en, men så är det inte.

Jag blev glad att se din dotter hemma och även vara med och säga adjö till vovven.....

Tänk om dom flyttar till Sverige, då blir du väl glad!

Vackert tyg du arbetar med, helt underbart och passar så fint hemma hos dig!

Stor kram
Agneta

lisashus sa...

Knepigt med rymmande hundar! Säkert trivs han bra hos dej, men inte att rekommendera! Han ser himla söt ut precis som den andra!

Vilka vackra flugnät och så praktiskt, för flugor vill man ju inte ha i godsakerna!
Spännande med sv.vinbärsmarmeladen! Själv har jag inte plockat av mina ännu, de ligger mitt i solgasset....! Saft på rosenblad - det låter hur gott som helst! Antar att det går åt rätt många rosenblad. Tur att du fick från en som hade!
Lite svalare nu efter gårdagens åska och regn här. Jag hoppas på att trädgården fått lite vatten nu, så jag slipper slösa mera på brunnsvattnet!
Ha det gott!
Kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Hahaha....ser att du fått hundsällskap idag igen :D
Kan se framför mig hur han trycker sig platt mot backen och ålar sig under stängslet, men så kanske det inte är. Han ser kanske bara ut som en liten lurifax :)
Förstår dig med det där att ha hund. Vi har en gosig taxherre och jag har en make som är servicetekniker så nästan alltid kan han ta med sig taxen när han jobbar. I nödfall är han med mig i butiken men han tycker det är såååå långtråkigt att vara där. Friar till alla kunder (om han får möjligheten) så de ska ta med honom därifrån. Lämna honom ensam hemma vill vi inte göra mer än en liten stund någon gång då och då.

Tack för alla dina fina kommentarer! Hur man än vrider och vänder på det här med bloggande så är det i alla fall roligt när någon lämnat en liten kommentar.

Stora kramen till dig!
Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vovven trivs hos dig, det kanske inte är någon tillfällighet att han kommer gång på gång. Blir inte förvånad om du har hund i huset snart igen. Tur i alla fall att han är stor och syns bra när han är ute och springer.
Ha en fin helg
Kramar/AM

Snäckskalsdalen. sa...

Jo, jag ville bara nämna att på min kropp finns inte tillstymelse till tatuering, inte ens en tanke i närheten. Däremot är min smärttröskel ovanligt hög (sägs det, jag vet ju inte) och så fick jag hösnuva när jag var 3 år och då började "sprutandet", det var liksom nytt (?) med allergier i mitten på 50-talet så jag fick vara med på alla möjliga kurer som alla innebar injektioner och min mamma var klok nog att göra det till något väldigt roligt.....så jag tror det är nåt sånt!!
Kramar och lilla vovven säger jag igen......
Och ja, Leia blir 4 år i augusti, hon som bara är en valpis ju......ibland förstår man ingenting.
Kramar igen

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Det ser kjempegodt ut , marmeladen og saften din ... naaam ! Sundt og godt ! Så rart at hunden kommer over gjerdet selv med el på toppen , den vil nok veldig gjerne bo hos deg , tenker jeg. Klem

Odensvi gård sa...

Jag tror att hunden känner att du behöver en handvändning just nu. Hoppas bara att hans hundpromenader inte gör att han tarvar stora risker. Nu är det nog dags för lite marmelad här också blir verkligen inspirerad.

Ett ögonblick sa...

Jag tror att denna vovven gillar Dig och vill ta hand om dig. Hundar är känsliga och känner lätt av läget.

kram lisa