onsdag 17 september 2014

Silke, ull och lin.




Jag har kommit över fem glasmontrar som visar hur olika textilier kommer till. 


Dessa montrar brukade finnas i varje textilsal, långt innan man kunde googla fram information.


I Sverige gjordes tappra försök till silkesodlingar från1700-talet och fram till början av 1900-talet. Larven lever av mullbärsträdets blad, undrar om det står kvar något träd på Drottningholm, Gotland eller i Skåne?
Nu ska glasmontrarna rengöras innan jag hänger upp dem i mitt arbetsrum.

Ha det bra!
Cia



16 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Men så intressant! Har aldrig sett några såna tidigare. Och då har jag ändå ett antal år på nacken! Kul att rätt person har fått dem i sin vård! Passar hos dig.

Kramar från Eva-Mari

Snäckskalsdalen. sa...

Så fina! Minner mig om mina gamla skolor! Mullbärsträd hade vi ett i Göteborg, eller, inte jag, det fanns ett alldeles intill Liseberg, men det tog man bort när trafiken blev livligare, men mamma visade det alltid för mig när vi åkte förbi. Det var lika spännande var vår att se om det överlevt vintern. Det gjorde det. Men inte trafiken!
Agneta kram

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad fina !! Vilken lycka att få tag i såna..Kraaaam Anette

Vardag och flärd sa...

Så intressant och så trevligt att ha dem i ditt arbetsrum! För länge sen fanns mullbärsträd i vår trädgård - men det var före min tid. Någon silkesodling har det dock aldrig varit.
Ha en härlig helg, vännen!
Kramar Eva

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilka fina, riktiga rariteter. Du är bra på och hitta det där lilla extra.
Kramar/AM

Meta sa...

Vilken skatt du hittat. Det blir kul att ha och kolla in när du arbetar.Gör det kanske lite lättare när man ser hur tekniken går framåt.Nåt att vara tacksam över
Ha en skön torsdag
kram Meta

Unknown sa...

Men det här var ju hur spännande, förklarande och vackert som helst!!!

lisashus sa...

Påminner om gamla tider när det fanns vackra illustrationer i specialsalarna!
Vilken fantastisk samling och så vackert att ha i ditt arbetsrum!

Kram
Lisa

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så moro da , den var fin og passer ekstra godt hos deg da !Du finner nok en fin plass til den på arbeidsrommet ditt tenker jeg . Ønsker deg en fin høstdag ! Her har det blitt veldig kjølig på kveld og natt . Klem

Vit Hortensia sa...

Så fina och de har verkligen hamnat hos rätt person :)
För exakt 30 år sedan var maken och jag till Sri Lanka och besökte då ett kloster som sålde handsydda saker i tunnaste silke. Där kunde man se hur processen från silkesmaskarnas kokonger till färdigt tyg gick till. Det var fascinerande och jag har fortfarande en vit tunn sjal kvar som jag köpte där.
Ha en fin torsdag!
KRAM
Birgitta

Fågel Blå sa...

Åhhhh Lyllos dej som fått tag i dessa, så intressant!
Hoppas din helg blir fin!
Kram Kathrine

Vitt hus med svarta knutar sa...

Åh vad häftigt! Jag tycker montrarna är fantastiska. För några år sedan åkte vi runt på Visingsö och där fanns en odling med mullbärsträd, undra om de användes till silkestillverkning?
Kram,
Regina

HWIT BLOGG sa...

Vilket fynd må jag säga! Otroligt! Det är ju faktiskt en liten kulturskatt...
Ha en skön helg!
Varm kram,
Titti

Odensvi gård sa...

Oh, dom kommer jag ihåg från slöjden. Vilket härligt fynd nu igen du verkar ha en förmåga att hitta spännande och vackra saker.
Ha en skön helh

Chokladvillan 1910 sa...

Va coolt & passar ju perfekt i ett arbetsrum. :D Älskar det lite udda & häftiga samtidigt som man lär sig något. :D
Må så gott & många kramar Anki

Katta sa...

Men åhh så roligt! Och så fina de är. Ha en fin vecka, kram Katta