söndag 31 augusti 2014

Husligheter varvat med hosta.


I morse klev jag upp tidigt och kände mig ganska frisk, så det bar iväg ut i svampskogen. Och vilken belöning, det finns massor av fina Karl Johan där ute!


De flesta var helt fria från maskangrepp, bara att skära i bitar.


Jag har en tork och den är helt perfekt när skörden blir stor, svamp eller äpplen. På ett dygn är de helt torra och jag förvarar dem sedan i glasburkar.


 Och vackert är det också!

Sedan var det dags för fönsterputs...men det blev bara ett fönster för orken tog slut.

Jag önskar er en fin inledning på september!
Cia

14 kommentarer:

Cat sa...

Visst är det härligt att plocka svamp, när det finns gott om det. Även vi har plockat både Karl Johan och kantareller. Karl Johan torkar även jag, den elektriska torken är perfekt för det.
Krya på dig. Kram, Catarina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så bra med en tork, jag har på brickor och plåtar lite överallt när jag plockat. Fint och ha svamp i glasburkar.
Kramar/AM

Vardag och flärd sa...

Karl Johan är ju utmärkt att torka, jag måste nog skaffa en tork för det tar för stor plats med all svamp utbredd på tidningar.
Du ska också ha en fin start på september - utan förkylning!
Kramar Eva

Vitt hus med svarta knutar sa...

Härligt med en skogspromenad när man kan få med sig så fina svampar. Smart med en tork, när jag torkar svamp trär jag upp dem på tråd, det ser lite mysigt ut med svampgirlander:-) Fönsterputsning är däremot inte min favorit.
Kram,
Regina

lisashus sa...

Det verkar vara ett Karl-Johan-år i år! Har sett flera som hittat just den! Hoppas att jag hinner ut i skogen snart, jag längtar verkligen!

Trist med hosta!
Krya på dej och ha en fin vecka!
Lisa

Mor Inger`s hus sa...

Sopp el.svamp er ikke min greie. Synes det smaker godt, men kan ikke noe om det.

Må du bare bli kvitt hosten, og komme deg ut i skogen på nytt :)

Inger

Snäckskalsdalen. sa...

Det är som om hela landet är beväxt med Karl Johan i år och det är helt underbart. Jag har ingen tork utan förväller och det doftar ju så gott, så gott.....Men kanske borde man skaffa en tork i alla fall, det ser trevligt ut med svampen i glasburkarna, frysta klumpar i frysen gör ju ingen människa glad!
Agneta kram

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Hva i all verden er en tork ?? Det ser så koselig ut med sopp og tørking av det , så jeg skal i år igjen prøve om jeg kan finne noen spiselige sopp. Jeg hørte på radioen i går at veldig mange har blitt syke av å spise giftig sopp , huff dete er skremmende , men da kjekt med soppkontroll ! God bedring og klem !

Vit Hortensia sa...

Vi var till vår Dalagård i söndags och såg då också så fina Karljohan svampar....och massor av vackert lysande röda flugsvampar. Jag plockade varken det ena eller det andra (av förståeliga skäl speciellt inte det sistnämnda :))
Skulle helst vilja ha kantareller, men det såg vi inga.
Kryakramar!
Birgitta

HWIT BLOGG sa...

Härligt att förena nytta med nöje och svamp är ju så gott!
Härliga bilder också...
Krya på dig, min hosta är värre än någonsin, snart har jag lungorna utanför om det ska fortsätta!!
Varm kram,
Titti

Här är gudagott att vara ! sa...

Hej finaste Cia och tack för du hälsade på hos mej !
Får så mycket positiv energi av hälsningarna du lämnar, och naturligtvis av dina underbara inlägg. - Skulle gärna bli en husfluga hos dej några dagar och riktigt känna in ditt mysiga och vackra hem ...Men då får du lova att lägga bort flugsmällan ;)
Här har vi också massor med Karljohan ! - Svamptorken går dygnet runt,och man känner sej så rik när glasburkarna fylls upp med den torkade svampen! Det finns bara en tråkig sak med svampen...Jag kan inte äta den ! - Är nämligen överkänslig mot svamp.
Det innebär också att jag inte kan äta något med jäst i. Men det är ju kul att kunna bjuda på det i alla fall !
Gör nu Annelis "häxblandning" mot din hosta, så ska du se att den jagas iväg !
Varmaste kramar från mej♥

Jenny sa...

Vilka fina Karl Johan! Själv vågar jag bara plocka kantareller.

/Jenny

Viola sa...

Vilken lycka, själv hinner jag aldrig ut i skogen nu för tiden...krya på dig och du bjuder verkligen på superfina bilder, kram

Katta sa...

Så mycket svamp du hittat och så fint du förvarar dem med. Bra att kunna fylla skafferiet. Kram Katta