måndag 6 januari 2014

Nu är det rent.


Julen, damm och smuts är borta. Trägolven är såpskurade och det luktar rent. Det här något jag brukar jag göra före jul men... I morgon är det vanlig vardag och det känns skönt att det är gjort. 



Kistan vid soffan har ersatts av ett bord och nu är det så mycket lättare att dammsuga mattan. Och mattor har jag gärna under vintrarna, det känns mer ombonat så.


Både hunden och katten hårar en del och då är det bra med julklappen jag gav till mig själv, en helt ny dammsugare. Jag städar högt och lågt,vilken skillnad!

Önskar er en bra start på vardagen!

17 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så skönt det låter med ett nystädat hus! Vilken bra början på det nya året! God fortsättning...
Kram,
Regina

Monika sa...

Så härligt med såpskurat. Doftar ju helt underbart! Så hemtrevligt där hos dej!

Ha det gott i vardagslunken!

Kram
Monika

Fågel Blå sa...

Åhh det låter härligt med Såpaskurning, ekologiskt och bra tänk för miljön, här kör vi också Såpa Högt och lågt!
Önskar dej en fin Kväll
Kramar Kathrine

Anonym sa...

Ah vad du fejat. Nu känner jag hur jag har fuskat.
Så fint du har det!!!
Önskar dig en skön kväll
Kram
AC

Unknown sa...

Intet är som ett såpskurat trägolv, sååååå väldoftande!!
NyttÅrKraam!

Unknown sa...

Oj vad du är duktig!!!!!
Kan du ge mig några tips på hur man gör för att inte skjuta upp storstädningen? Helgerna och lovet har gått så fort och ändå är blommorna halvvissna, apelsinerna mögliga, julsakerna dammiga och granbarren sticker som nålar genom sockorna, så jag bör följa ditt exempel och börja röja.
Förresten, jag kan känna doften av såpskurat golv när jag ser dina bilder!
Kram.

Cat sa...

Jamen gud så skönt med såpskurade golv! Det luktar så gott :-)
Visst är dammsugare bra presenter, om man så måste köpa dem själv ;-) Jag köpte mig en ny förra hösten när den gamla tvärdog helt plötsligt.
Ha de gott. Kram, Catarina

Jenny sa...

Här fick vi ett ryck igår kväll och hävde ut det sista av julen och städade. Skönt känns det, lite som nystart.

Kram,
Jenny

Meta sa...

OJOJOJ vad duktig du är så här på slutet av alla helger, här har vi varit ute på kolonin hela dagen skönt att fixa innan det blir vinter, ingen som vet hur mycket jag orkar till våren.
Nog sliter man ut sin snabeldrake allt så en ny känns ju helt rätt.
Ha en fin vecka
Kram Meta

Majas bekännelser sa...

Åh vad det är skönt att städa bort julen, tycker jag! Granen har jag tyvärr inte lyckats städa bort ännu, men eftersom vi har en kungsgran så barrar den iaf inte!
Idag har jag varit ute i trädgården med mina syskon. Vi har grävt i mitt trädgårdsland. Helt otroligt, i januari! Men skönt var det! Säkert lika härligt som att få det nystädat, som hos dig!
Kram Maja!

Vardag och flärd sa...

Ja, här är julen ute definitivt nu och det är städat! Skönt att städa riktigt efter julen, känns nästan viktigare än innan juölen kommer in.
Ha det fint, vännen, nu börjar jobbet!
Kramar Eva

Solstrimmor sa...

Såpskurade golv är en av de godaste dofter som finns! Det är nog klokare att städa efter jul, och definitivt roligare när man har en NY dammsugare:)

Ditt soffbord är syskon med mitt! Och om jag går till stan idag så står där en bukett tulpaner och firar in vardagen med mig!

Ha en fin första arbetsvecka!
Kramar från Eva-Mari

Vit Hortensia sa...

Åh...jag vill också såpskura trägolv!!...och det skulle jag ju kunna göra nu när vi har de gamla trägolven framme överallt....men det är ju så mycket annat att göra innan det känns värt att städa så där härligt grundligt! Hur var det nu? "Den som väntar på något gott - väntar alltid för länge" Eller?! :)

Ha en fin tisdag Cia!
Kramsen
Birgitta

Huset bakom lindarna sa...

Här plockar jag bort lite jul nu också. Men ljusstakarna i fönstren får stå kvar över nästa helg!
En ny dammsugare är inte alls fel!
Kram/Finas mammis

Ett ögonblick sa...

Nja... julen får nog stanna kvar ett tag till...fast det där med nyskrubbade golv såg härligt ut och känns lockande. Fast egentligen är jag inte redo att ta bort ALLA julsakerna än, för dom är många och det tar tid att packa, jag packade ju upp dem alldeles nyss.
Så fint det ser ut hos dig med den vackra blå soffgruppen!
Vilken fin julklapp du köpt!! en ny sådan skulle jag också behöva, min tappade ena hjulet häromdagen...

Ha det gott!!
kram lisa

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Jaha du , har du begynt å reklamere for Elektrolux ... hihi. Ja det blir litt morsommere når man har en ny støvsuger og det må jo gjøres. Her er det gså katt og hundehår i lange baner, jeg kunne sikkert stått her med støvsugeren hele dagen ! Sofaen din er så koselig i så fin farge ! Jeg har mange ganger tenkt at jeg ville hatt en annen salong enn mine store tunge sorte skinnsofaer , men jeg kjøpte de for noen få år siden og de var svindyre , så derfor er de her ennå. Såpeskurte gulv dufter det godt av , men åh fyyy for en jobb !!! Ønsker deg en fin onsdag ! Klem

Chokladvillan 1910 sa...

Doftar så gott med såpaskurat !
Herbarium vad coolt, jag förstår att du blev sysselsatt ett tag...Jag har städat bland mina virkade alster, herregud säger jag bara ! Vilken produktivitet jag hade...Tur att jag har så många gamla resväskor att lägga det i. ;) Nu ska jag få ordning på mitt pysselrum, det ska bli kul att få ordning på allt jag har samlat på mig huuu
Må så gott !
Kramar Anki