torsdag 11 juli 2013

Från vinden till verandan.


Nu har jag åter erövrat verandan, det är så skönt att få sitta här emellanåt. Alla brädor jag målade här ligger nu ute i en hög och väntar på att komma upp som vindskivor. 


Vindsröjet får duga, det var väl varmt där uppe och dessutom arga bin som gav mig några stick. Visst hittade jag mycket roligt, och i fantasin har jag gjort om vinden till två stora rum! 
Jag blev lite sentimental när jag rev en koja som min dotter byggt med hjälp av en dörr som låg över två takbjälkar. På dörren låg en madrass och en bunt Min Häst tidningar. Det fanns en hel del som slutade på soptippen också.  

( tre av dem syns bakom lövverket)
Dörren ut från verandan står oftast öppen. Där nere i hagarna går fyra hästar, jag njuter av att se dem och att de håller hagarna öppna. Från verandan ska det senare bli en trappa, ner till den delen av trädgården som jag ska vårda nästa sommar.


Att gräva ner elkabeln är inte det lättaste, jag har bara kommit 1/3 av sträckan. Handledsstöden som var så bra när jag målade kommer till användning igen.


Igår hjälpte jag till att resa byggnadsställningen. Huset är mer än sex meter högt på långsidorna och det är tunga saker. I sommar är det fyra år sedan jag var med att bygga och riva ställning fyra gånger då huset fick ny fasad. Värsta gympasset!

Ha det gott mina vänner! Jag kikar in till er senare i kväll. 
//Cia

22 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Har du kommit ner nu, du är väl värd en slappstund på verandan. Och gräva, jag målar hellre. Du är en hejare på och jobba, jag har ju fått börja göra mycket själv också eftersom maken har skadat ett ben. Heja på oss!
Stor kram
AnnaMaria

Vitspets sa...

Hej Vännen !
Vilket underbart hus och ställe du bor på .
Håller med Ett rött Monogram att du är en hejare på att jobba .
Hoppas du inte är någon form av Allergi av geting stick .
Slappa på nu i din fina veranda
och vilket utsikt du har .
kramis Karina med ett Spöke

Huset bakom lindarna sa...

Jag ser att du har många projekt! Gräva och måla och röja! Fast människan är väl gjord för att arbeta eller... lata sig ibland är också bra! Särskilt varma sommardagar! Kram från Finas mammis

Tidevarf sa...

Halloj,
Tycker det är bra att du hittat till verandan igen. :) Håller också med att du verkar vara en riktig arbetsmyra.
Blev lite nostalgisk själv när du nämnde Min Häst tidningarna, hittade nämligen själv en bunt ute i en lada.

Må solen skina på dig!
Kram
Anneli

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Det høres så spennende ut på vinden din, og det hadde sikkert blitt fint å bruke rommene der oppe. Graver du selv altså , ojj så tungt !!! Ja hva skal man ellers gjøre. Verandaen din er så koselig , sikkert deilig å sitte der. koselige bilder med vakkre blomster. Stor klem til deg.

Jeane M. sa...

Summer sunshine and gardens, love the feel in every photos in here. Thumbs up. Got my eye on your next posts.

Jenny sa...

Nej men fy vad läskigt med getingsticken! Jag hade fått panik där uppe ... Förstår att du blev nostalgisk över kojan, vad roligt med Min häst, jag var aldrig någon hästmänniska men köpte den någon gång ibland ändå.

Kram,
Jenny

Cat sa...

Jaha, men det gick ju ganska fort ändå - att inventera vinden alltså ;)
Uscha det är värst vad det är lätt att samla på sig sig en massa bråte, en del bra att ha annat kunde man ju slängt direkt :o
Det var värst vilken hög byggnadsställning, tur att inte jag ska hjälpa till :)
Ha de gott. Kram, Catarina

lisashus sa...

Ljuvliga sommarbilder från din veranda! Verandor är till för att vilas på! :)
Åh, så du jobbar och röjer på vinden! Klokt! Jag måste också börja innan det blir för kallt! Jag måste ju dessutom packa ihop, men rensa först! Visst är det skönt att rensa!
Hoppas att du hinner njuta några stunder då och då!
Kramar
Lisa

Marie sa...

Vad du jobbar och står i!!! Här har maken rensat garaget idag medans jag har jobbat i butiken, skönt att bli av med en massa skräp.

Så fina lampdetaljer du köpte av Suedeco, kommer bli jättefint ihop med lampan du köpte av mig.

Ha en fin sommarkväll Cia!
Kram Marie

gamla skolan sa...

Spännande med vindsröjning :)
Tack för dina fina ord , det värmer extra i hjärtat !
Kramar // Susanne

Snäckskalsdalen. sa...

Du var mig en flitig rackare! Så mycket du grejar och gör och får gjort! Vilken ljuvlig bild på hagen, det är så man vill bli häst!
Agneta kram

Tina sa...

Rensa på vinden är sådana saker som jag gillar, alltid hittar man något man glömt av! Härliga bilder!

kram

Unknown sa...

Ljuvligt att ha verandadörren på sommarglänt! Tyvärr kan jag inte ha det då katta vill komma in och visa mig resultaten hur duktig jägare hon varit.

Kram
Ingemar

Solstrimmor sa...

Att gräva ner elkabel ser ut att vara som det värsta pass på gymmet! Inte kul men skönt när det är klart... Kära då, du har då inga sysselsättningsproblem inte! Tur att du sitter ner på verandan emellanåt. För nog njuter du av din semester och slöar lite ibland?

Kram och tänk på handlederna!
Eva-Mari

Anonym sa...

Men du så du jobbar! Glöm inte att njuta också, även om röjarjobb kan vara njutningsfyllda de med:)
Skorpan

Prinsessorna på Bellevue sa...

Vilken underbar utsikt och här håller jag också på med vindsröjning, men det är dock kokhett däruppe så jag förstår vad du menar...

Kraam och njut av din veranda nu!
Petronella

Puumuli sa...

Så fint du har det på sommarverandan! Ja, det där med att gräva är jobbigt, speciellt när det kommer massor med stenar upp...

Min häst -tidningen kommer jag ihåg från barndomen! Ha en fin helg!

Kram
Sari från Puumuli

Tinas bo sa...

Jösses vad flitig och duktig du är!!!
men glöm inte att vila lite mellan allt grävande, röjande o.dyl!! :0)

Vilken underbar utsikt fån verandan!!

Underbara bilder!!

Och vilka ljuvliga korgar du visade i förra inlägget!!

Ha en härlig helg, vännen
Kraaam Tina

blockethuset sa...

Du är makalös..kvinna..hur mycket orkar och gör du egentligen?!
Vilken vacker utsikt och huset ser så fint ut..men att rensa, gör att man (jag iallafall) lätt fastnar i gammalt...tankar, barnens saker mm..men ibland är det ett måste.
Ha det gott vännen..
kram
Carina

VisaLiza sa...

Härliga bilder! Visst är det skönt att rensa och röja ibland. För egen del har jag dock en tendens att fasta i nostalgi istället för att vara effektiv när det skall röjas. Kramar Liza

Nya Anno 1900 sa...

Vilket roligt inlägg. Börjar så harmoniskt med underbar utsikt och spårar ur i tappa-hakan-jobb. Jösses! Bakom kulisserna liksom